onsdag 16 mars 2011

Slyngelkurs i skogen

Denna gången skulle vi ha kursen ute i de mörka skogarna i Toarp(utanför Svedala). Vägbeskrivningen dit var minst sagt värdelös men jag lyckades hitta.
Lite orolig var jag att Dexter skulle dra så som han gjorde under pinscherträffen men han var faktiskt riktigt duktig!

Vi började med att hundarna skulle vara lugna och sitta vid vår sida utan att röra sig i 2 minuter. Dock hade Dexter redan suttit i 3 minuter innan tiden började. Tror det var 7 hundar totalt och Dexter var den enda hunden som klarade det, duktiga fina hunden. Mycket gnisslande var det men han satt kvar i alla fall.

Efter detta började äventyret, vi gick en liten runda där hundarna fick hoppa på stockar, krypa under stockar, hoppa mellan träd, gå hinderbana m.m. Ganska kul faktiskt. Vi fick även prova på apport där instruktören kastade iväg en favoritleksak och vi skulle släppa hunden och se om den sprang dit. Dexter sprang fram till instruktören och ville ha korven i hennes ficka istället, ingen apporterande hund men spårhund är han vilket vi märkte när vi la ut ett spår senare.
Först så var det den "klassiska" banan, trampa och släpp godis varje dm, vik av 90 grader och trampa och släppa godis varannan dm, vik av 90 grader igen, inget godis längs spåret och sen en stor godishög i målet!

För att vi lättare skulle kunna veta var vi vek av satte vi pinnar, som i detta fall var blyertspennor i marken , så vi kunde se om hundarna var på rätt väg.

Detta funkade jättebra och instruktören tyckte att jag skulle prova att se om han även spårade min doft så jag fick gå iväg långt bort och göra ett långt spår utan godis medan hon höll i honom. När jag var klar gick jag och hämtade Dexter och han satte iväg i full fart med nosen i marken och vek inte av från spåret en gång, han verkade tycka det var jättekul. Självklart fick han belöning när han kom till målet.

När denna kursen är slut som den är på Söndag så hoppas jag vi kan hitta en spårkurs för honom så han får arbeta med det han tycker är roligast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar