torsdag 24 mars 2011

Miljö och Aktiveringskurs del 1

Nu när lydnadskursen var slut så fick vi hitta något nytt att aktivera vår vovve med och i Staffanstorp hittade jag en kurs som verkade rätt rolig. Det heter Miljö och Aktiveringskurs och den innehåller lite blandad träning, klicker, konster, sök, agility m.m.
Det är mest en prova på kurs så man får en inblick i de olika momenten men jag tyckte det passade oss rätt bra.

Det gick ganska lätt att hitta till träningsfältet trots att det enda jag hade att gå efter var att det låg bredvid reningsverket. Kursen hölls av två yngre tjejer som var otroligt pedagogiska, glada och hjälpsamma vilket gjorde att både Dexter och jag tyckte det var jättekul.

Vi började med klickerträningen där vi hade tre olika uppgifter att träna på. Den första var att få honom att sätta tassen på en musmatta som vi la på marken, den andra skulle han sätta nosen i handen och den tredje var hunden i en låda. Vi hann bara med det första momentet och det gick sådär, Dexter är fortfarande mer intresserad av tikar i området än av godiset....

Efter klickern skulle vi testa på enkel agility, även här 3 olika stationer. Först så fick han prova på en tippbräda som var upppallad så den bara rörde sig några cm, det viktiga var att han lärde sig var någonstans brädan börjar tippa. Det var absolut inga problem, Dexter sprang fram och tillbaka och husse fick belöna med godis hela tiden!

Det blev även hinderhoppning och introduktion till slalom, allting gick jättebra, tyvärr hade jag ingen som kunde ta bilder och jag hade fullt sjå med hunden själv men jag kan alltid lägga ut lite bilder från utställningen!

Sasha går fint och har ful koll på matte!

Dexters syskon, Razz till vänster och Wilda till höger.


Championklassen


Vegas stod jättefint men fick finna sig i att bli besegrad av dottern Nova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar