söndag 6 mars 2011

Slyngelkurs del 6

Nytt pass på slyngelkursen, 6e gången redan, känns inte som om vi har utvecklats så mycket denna kursen alls, knappt något faktiskt. Första kursen var ganska bra men denna är mest tråkig. Instruktören frågade om det var något särskilt vi ville träna på den här gången varav någon sa att de ville träna på "sitt kvar"! Jag och Dexter bara tittade på varandra av förvåning, vi har gjort detta 100 gånger och det funkar varje gång, kan vi inte göra något roligare istället?

Men så här blev det så vi gick ut och förberedde oss på att börja träna när alla hundar blev inkallade igen. Tydligen hade vi gått ut på fel sätt, vi hade gått först och haft hunden efter oss men det räckte inte nu längre. Först ska hunden sitta och sedan ska man gå ut och sen får hunden komma efter...

Till sist när alla hundar och hussar och mattar kommit ut fanns det inte så mycket tid kvar att träna sitt kvar kommandot. Som vanligt gick det jättebra och Dexter fick massa beröm och godis. Efter det skulle vi gå fint utan koppel och det funkade inte alls, Dexter sprang bara runt och nosade och jag fick ingen kontakt med honom. Slutade med att jag fick ta koppel på honom men inte det heller hjälpte, han bara drog och nosade och lyssnade inte alls på mig, tittade inte ens åt mitt håll. Efter att instruktören såg detta och jag förklarade detta för henne tog hon hon honom med sig för att visa mig hur man skulle göra men kom tillbaka efter 10 minuter med orden " det går inte alls att få kontakt med honom",(precis som jag sa).

Hon frågade om han träffat någon löptik nyligen och jag nämnde Wilda på utställningen i Hässleholm för en vecka sedan . Hon var övertygad att detta var orsaken till beteendet och nu när Dexter kom till appellplan kände han intressanta dofter igen. Det bästa var att lägga ut ett lite svårare spår i skogen så han får jobba ordentligt och tänka på annat ett tag för att bli av med det här beteendet tyckte hon. Det kunde även ha med Dexters ointresse av maten trodde hon.

Inga foton från kursen men vi var ute i vår underbara pildammspark och tog bilder på vad som kändes som den första vårdagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar