torsdag 12 maj 2011

Miljö och aktiveringskursens del 4 - Spårträning

Miljö och aktiveringskursens fjärde tillfälle tog plats i Önsvala utanför Staffanstorp.
Vi skulle träna på antingen människospår eller viltspår och denna gången hade vi valt att prova på människospår eftersom vi testat viltspår en gång tidigare med Pia.



Jag fick i uppgift att ha med mig en burk med lock på som innehöll riktigt gott godis, därefter fick vi gå ut 100 meter rakt ut i ett fält och där skulle vi lägga burken. För att hunden sedan ska veta att spåret är slut tar man ett litet hopp efteråt så spåret slutar.
Tydligen så spårar de inte enbart lukten efter mig utan spårar hur omgivningen förändrats där jag gått, det gäller bara att den börjar på rätt spår. Jag va rlite skeptisk eftersom vi under valpkurserna skulle gå med en fots mellan rum och släppa en godisbit hela tiden och här ta ett kliv på 1 meter, klarar han verkligen det?

Efter att ha lagt ut spåret och tagit mitt skutt fortsatte jag en bit rakt fram innan jag kom fram till en väg där jag kunde gå tillbaka, allt för att inte bryta mitt eget och de andras spår.

Vi fick låna en spårsele med lina och Dexter hittade spåret direkt. Han satte full fart och det var nästan svårt att hålla hans tempo. Jag hade aldrig hittat tillbaka till burken men som tur var så klarade Dexter det. Instruktören sa att han hade fått högsta betyg om han inte hade stannat och kissat under tiden.....Jaja det går väl att träna bort, nu var det mest kul att se att han var duktig på att spåra. Tydligen kan man se på svansen när han jobbar ordntligt, bara yttersta tippen rör på sig istället för som vanligt att han viftar på hela svansen! Dexter fick ordentligt med belöning när vi öppnade locket på bukren och han fick glufsa i sig favoritkorven.

Här ute någonstans ligger godisburken!

Vi hade lite tid över efteråt och testade på viltspåret med. Dock visste vi inte var spåret gick utan vi fick helt lita på Dexter. Vi visste var det började så han fick nosa in sig lite sen sprang han åt rätt håll i alla fall. Han tappade spåret en gång vid en rät vinkel tror vi men vi visste ju inte om det var rätt var så vi lät honom spåra vidare. Till sist stannade han vid en ica kasse som låg där, jag öppnade den och där i låg blodet han spårat, klöven som han skulle till egentligen låg bara några meter bort men han gjorde ju verkligen rätt som spårade upp blodet =)

Till sist kom vi till klöven med!

Tydligen så tar det otroligt mycket krafter att spåra för Dexter var helt utmattad efteråt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar