söndag 19 september 2010

Valpkurs

Nej nu har det gått alldeles för länge sedan jag skrev något här inne. Är mitt i flytt nu och plockat bort den stationära datorn så det kräver lite mer att plocka fram den bärbara för att skriva ett inlägg.

I alla fall så har vi varit i Trelleborg och hälsat på JP och hälsat på taxen Hugo. I början var Dexter väldigt reserverad eftersom Hugo var ganska på men snart så lekte de glatt tillsammans. Hugo är normalt sett outtröttlig men ännu en gång lyckades Dexter visa att han har energi så det räcker och blir över.

Vi har kommit igång med ensamträningen ordentligt nu. I början stängde vi in Dexter i köket samtidigt som vi var i ett annat rum men eftersom han hörde oss så började han gnälla och t.o.m yla ibland. Det har funkat bättre att gå ut från lägenheten helt och komma in igen, första gångerna ganska omgående men sedan efter lite längre stunder.
Problemet är att vi vill inte han ska vara i vardagsrummet när vi inte är hemma eftersom här finns en masa sladdar och blomkrukor som vi inte vill han ska vara på så varje gång måste vi fram med kompostgaller om vi ska vara borta en längre tid.

Idag har vi varit första gången på valpkurs, eller som instruktören uttryckte det, kurs för valpägare. Hon sa en hel del vettiga saker så vi ska börja öva direkt,bl.a har vi i läxa att lära honom en cirkusonst till nästa gång. Jag funderar på att lära honom hoppa igenom en brinnande ring =)

Tyvärr var inte Dexter med på kursen denna gången eftersom det skulle vara mest teori och sen skulle instruktören bara se hur hundförarna hanterade hunden. Dexter har ju inte fått sin 12 veckors vaccinering, vi väntar lite med den och ville inte utsätta honom för massa nya hundar nu så han får vänta tills nästa tillfälle.

Direkt efter kursen åkte jag och köpte en klicker som man ska använda vid inlärning av nya moment, än så länge har jag lät honom att när jag säger hans namn ska han titta mig i ögonen. När han gör detta så klickar jag och ge honom en belöning(oftast i form av köttbullar) =)

Under tiden kursen pågick så var Dexters farmor hemma och tog hand om honom. De var ute i parken och hon lyfte upp honom från något ställe där han ville vara. Det slutade med att han morrade och sen högg, rejält. Det där beteendet måste vi plocka bort från honom så fort som möjligt. Han har huggit mig en gång med när jag försökte ta ut något från munnen på honom. Först morrade han och sen högg han, det var några veckor sedan och han har aldrig försökt igen men sånt beteende måste stävjas så snabbt som möjligt.

Ikväll kommer lite kompisar över så nu ska vi ha miljöträning. Dexter ska vara den man hälsar på sist och inte förrän han är lugn, inget hoppande, ska bli spännande att se =)

1 kommentar:

  1. Ja... det där måste man säga ifrån på direkt. Det spelar ingen roll de är söta valpar - för går det idag skall de testa om det går imorgon med!

    MEN jag är lite fundersam på varför jag inte får "hint" om uppdatering .... skall man inte det som man skriver i sig som fallower?

    Hopas valpkurs och flytt, ensamhetsträning och fostran går bra nu!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera