söndag 20 februari 2011

Utställningsträning

I lördags anordnade sydskånska kennelklubben en uställningsträning borta vid Jägersro. Eftersom vi tänkte prova att ställa ut Dexter så verkade det vara ett bra sätt att lära sig mer så vi bestämde oss för att åka dit. Kl 9 på morgonen stod vi tillsammans med flera hundra hundägare och hundar i kö för att komma in i toto hallen där träningen skulle hållas. Vi betalade avgiften på 60 kronor och fick ett grönt band att hänga i Dexter halsband för att visa att vi hade betalt och blev hänvisade till ring 2.

Det kunde bara vara 8 personer i ringen samtidigt så vi fick sitta utanför och vänta till nästa sessions startade men vi studerade de hundägarna som var i ringen nu och blev förvånade över att de verkade vara proffs på att visa hundar redan, i alla fall hälften av den. Där var en kvinna som t.o.m läxade upp domarna och sedan struttade hon runt i ringen som om hon ägde den med en godisbit i handen redo att ge till sin hund. Vid ett tillfälle råkade hon komma för nära en annan hundägares valp med handen och den klapp godiset. Hon blev förbannad och skällde ut den unga tjejen som försvarade sig med att säga att hon gick för nära och att det bara var en valp hon hade som hon inte hade 100% pli på. Kvinnan som fick godiset taget menade på att de tär trångt på utställningar och om man inte kan hantera sin hund har man inte där att göra, orden blev hårdare och till sist så klarade den yngre tjejen inte av det längre utan lämnade tårögd lokalen. Själv trodde jag att detta var ett ställa ett träna och lära sig mer om hur det går till på en utvisning, inte en chans för proffsen att visa upp sig.

Eftersom Linda ska visa Dexter var det viktigaste att hon fick gå på träningen med. Det var bra träningen för de båda att ranta runt i ringen, gå fint och inte intressera sig för de andra hundarna. Han fick även lite träning i att stå under tiden domaren tittade på honom som påpekade att Dexter har en väldigt fin svans.

Efter träningen gick Dexter och jag ut en stund under tiden Linda gick runt och tittade lite mer och sökte information. Utanför lokalen kommer ett par med en röd pinscher tycker jag det ser ut som och när de säger att jag har en fin hund blir jag helt säker på att det är en pinscher. De frågar om det kan vara Dexter som jag står med och man blir ju lite ställd hur de räknade ut det. De hade varit i kontakt med samma uppfödare som oss, Beebronx i Trelleborg men kunde inte få en tik därifrån denna gången så de hämtade en från en annan kennel, (vill minnas det var i Örebro). De var dessutom trogna bloggläsare av denna bloggen så är de tnågot som inte stämmer så maila mig så jag kan rätta till det =). Efter att ha varit en dag i Malmö innan hade de sprungit på Akira, en annan pinscher som bor vid parken här och var nu anmälda till lydnadskurs hos Akiras Matte, ja pinchervärlden är inte stor. De hade en jättefin tik, Gina vill jag minnas hon hette och jag hoppas vi ses snart igen!

4 kommentarer:

  1. Helt rätt - du HAR koll på läget ;)

    Visst blir man lite RASfixerad ;)
    Och tottohallen skall vara för nybörjare - men et komer alltid finnas nötter som skall hävda sig och de sina.

    Jag tycker det skall bli så roligt att se hur det går i helgen!

    SvaraRadera
  2. Ska ni ställa ut i Malmö int. 19-20 Mars?

    SvaraRadera
  3. Japp vi är anmälda till Malmö med, ses vi där?

    SvaraRadera
  4. ja om inte damen får för sig att löpa just då så kommer vi vara där :)

    SvaraRadera