tisdag 31 augusti 2010

En härlig sommardag som valpägare

Så skönt att äntligen ha hela familjen samlad igen. Vi har dock varit otroligt nojiga och inte släppt Dexter ur vårt sikte en sekund. Jag skippade träningen idag för säkerhets skull om ifall att något otäckt skulle hända. Linda sov på en madrass på golvet bredvid hundkorgen med en hand på Dexter hela tiden för att hålla kontakt och direkt märka om han började skaka eller något igen.
På grund av vår nojighet så blev Dexter väckt ett par gånger när han sov och drömde att han jagade kaniner eller något, och då trodde Linda det var något anfall på gång och väckte honom men han somnade snabbt om igen.

Det är ju verkligen en helt annan hund vi fått tillbaka, han är pigg, glad, lekfull, nyfiken och full av energi precis som en liten valp ska vara! Jag har ju bara träffat honom lite på kvällarna då han varit lite trött och sen på lördag när han var sjuk så jag hade inte fått uppleva Dexter riktigt. Han har fått kortison under tiden han låg på sjukhuset och vi ska fortsätta med att ge honom det och även antibiotika så kluriga Linda kom på att man kan spruta in det i köttbullarna som han ändå slukar direkt.

Kortisonet har ju en sidoeffekt som gör att Dexter dricker mycket och kissar mycket så rumsrenhetsträningen har blivit lite åsidosatt för tillfället. Det funkar inte att springa ut var 15 minut så vi tar ut honom en gång i timmen ungefär och ibland när vi ser att något e på gång men det har blivit en hel del olyckor idag, ett lågt pris att betala för att få hem vår lilla älskling! När han kissar så säger vi kissa, ska se om vi kan lära honom det på kommando, borde inte vara någon skillnad om det är inne eller ute men när han gör det ute får han dessutom beröm och en köttbulle. Verkar som han börjar förstå det nu för efter att han kissat ute och fått beröm så tittar han upp mot köttbullsfickan =)

Det var fantastiskt väder idag och en stor del av dagen spenderades i parken där det verkligen blev miljöträning för Dexter. De höll på att förbereda för ett motionslopp idag och det var massa folk, fordon, scen med högtalaranläggning m.m. Som om det inte räckte kom 2 skolklasser och spelade brännboll dessutom men han klarade av alltihop fantastiskt bra.

Eftersom jag inte är så nära Dexter som Linda är försökte jag "bonda" lite med honom och övade inkallning med köttbulle. När jag kallade Dexter skulle han titta på mig och sen visade jag köttbullen och under tiden han sprang fram mot mig så sa jag kom. Tyckte det funkade riktigt bra och provade med olika avstånd och han kom varje gång.

Dexter har även fått träna på att vara i sin bilbur fast den står inne i vardagsrummet. Den ser riktigt mysig ut, nästan så man blir avundsjuk och han fann sig snabbt tillrätta. När vi stängde igen den och han insåg att han var instängd började han krafsa och yla. Efter en liten stund så slappnade han av och la sig tillrätta och då öppnade vi buren igen.

Vi har även gått igenom kloklippning för första gången sen vi fått hem honom nu. Igår ville vi bara ha det mysigt med honom och inte tvinga något mer på honom efter alla sprutor och blodprov som han fått utstå. Linda fick klippa denna första gången eftersom hon är mer van vid det än mig och vi vill att första gången inte ska vara en negativ upplevelse. Det blev en klo lite då och då varvat med massa kel och mys och bus och till sist så var alla klorna klippta.

Jag har provat att ha kloklipparen framme och klippa lite i luften framför honom när vi kelar bara för att han ska vänja sig vid den. Har läst om så många som har problem med kloklippning så vi ville ta tag i det direkt.

Det är verkligen skönt att han är frisk och vi börjar slappna av mer och mer och tro på att han kommer att fortsätta vara frisk också. Men han är trots allt fortfarande svajig i bakdelen och har inte full balans, hoppas verkligen detta rättar till sig snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar