torsdag 26 augusti 2010

Dagar fulla med valp, valp, valp




De första dagarna med Dexter hemma har det varit fullt upp, vem hade trott en sån liten krabat kan ta så mycket tid? Patrik jobbar så det är bara jag, Linda, som varit hemma med den lille.

Nätterna har gått förvånansvärt bra, jag har sovit på golvet bredvid Dexter i hans hundbädd. Första natten vaknade han ofta och var lite orolig, men lugnade sig efter lite gos. Behövde inte kissa en enda gång mellan 23.30 och 06.30!
Andra natten gick det ännu bättre, jag på golvet igen bredvid hundbädden, men nu sov Dexter nästan hela natten, bytte bara sovställe 2-3 gånger. Verkade inte orolig och behövde inte kissa nu heller! Så duktig!!

Dagarna har förstås bestått av en massa springande ut och in mellan sovstunder, bus och mat. Har blivit en hel del olyckor inne, men ändå gått bra. Han har vant sig riktigt bra vid kopplet och kissar och bajsar ute utan problem.
Var jätterädd i början för alla ljud ute, blåsten, bilar, cyklar och människor. Börjar vänja sig nu och blir tuffare och tuffare. Idag har vi gått en liten runda i pildammsparken och det gick väldigt bra, Dexter sniffande i "skogen", rusade runt på gräset och var väldigt nyfiken på alla joggare som sprang förbi.

Hemma har vi börjat med lite träning: När jag säger "Dexter" ska han se mig i ögonen och då får han godis. Detta fungerade sådär, han blev helt galen i det godiset jag köpt och gjorde allt för att komma åt det, allt utom att lugnt titta mig i ögonen... Får nog träna lite mer där...
Vi har också tränat stunder med "tvångskel"; han ska vara lugn hos mig och jag känner igenom honom, tittar i öron och grejar lite med hans tassar. Detta har också varit väldigt jobbigt för lille Dexter, han vill mycket hellre leka vilda lekar.

Har köpt en leksaksmus som sitter i ett snöre på en pinne och denna har direkt blivit en stor favorit! Annars är intresset för leksaker ganska svalt, han vill hellre busa och brottas med mig, och jag säger bara; AJ vad vassa tänderna är nu!
Dexters "farmor" var här igår och kommer imorgon igen. Hon hade naturligtvis också köpt flera leksaker, bl.a en "tofs" som Dexter gillar och ofta ligger och biter i.

Första dagen var lilleman inte alls sugen på mat, åt bara lite A-fil, men igår eftermiddag kände han sig nog tryggare och mer hungrig och sen dess har han ätit och druckit bra, skönt tycker vi som var jätteoroliga i början när han inte åt!

Sover gör Dexter mycket och tungt, vilket är bra för då kan matte få tid att diska och plocka lite. Han älskar sin hundbädd och ligger kors och tvärs över den och halvvägs ur den. Men ibland sover han på golvet eller i soffan och ibland på matte, vilket är mycket mysigt!!

2 kommentarer:

  1. Jag suger i mig all info - mycket bra med att direkt börja med träning!

    Han sover... sover Linda? ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Linda!
    Tack för din fina kommentar på min blogg! Ja livet är fruktansvärt orättvist ibland...

    Va härligt med valp! Min blogg "föddes" när Aska var valp, men har av förklarliga skäl bytt lite inriktning nu. Valp tiden är rolig (och jobbig) sen blir det bara bättre. Aldrig mer utan hund säger jag bara! Kul att ni valt pinscher som ju faktiskt är nära släkt med "vår ras", schnauzern kallades faktiskt för strävhårig pinscher förr (dagens dos med onödig fakta). Dom sägs i alla fall vara lika mentalt.

    Lycka till med den lille! Kram/Veronica

    SvaraRadera